Mafia od wydawnictwa Granna to imprezowa gra psychologiczna dla większej grupy osób. Opiera się tylko i wyłącznie na interakcjach między uczestnikami zabawy. Kluczowym elementem jest tutaj spryt, blef, umiejętność dyskusji i przekonywania innych do swojego zdania. By móc korzystać z uroków tej gry trzeba zebrać minimum 7-8 osób, zaś zasoby pudełka pozwalają na zabawę jednocześnie 22 osobom!

Gracze podzieleni są na dwa obozy policjantów i mafiosów. Nie ma dokładnie równego podziału, zawsze policjantów jest więcej niż mafiosów. Mafiosi wiedzą kto gra kim, z kolei policjanci nie wiedzą którzy gracze są mafiosami, a którzy policjantami.  Przynależność do grup przydzielana jest losowo przy pomocy żetonów. Gracz wie, do której frakcji należy. Spośród uczestników wybierana jest jedna osoba, która będzie mistrzem gry zaś jego zadaniem jest prowadzenie dyskusji i bycie arbitrem. 

Gra podzielona jest na kilka faz, w zależności od fazy poszczególne grupy otwierają lub zamykają oczy.

  1. Faza agenta – jeden z policjantów jest agentem, może w tej fazie podglądnąć kartę jednej osoby. W tej fazie wszyscy poza agentem mają zamknięte oczy.
  2. Faza mafii – oczy otwierają mafiosi. W ciszy przy pomocy min i  gestów wybierają jednego z policjantów, który zostanie wyeliminowany.
  3. Faza policji – na początku tej fazy wskazany po cichu przez mafiosów policjant odpada. Następnie rozpoczyna się dyskusja. Każdy może dać swój typ lub przekonać innych. Można wnioskować z poprzednich wypowiedzi albo warunkować tym, że komuś po prostu źle z oczu patrzy. Ogólnie przeprowadza się pod koniec fazy głosowanie. Dwie osoby najbardziej narażone dają mowy końcowe po których przeprowadza się jawne głosowanie i  eliminuje daną postać. W tej fazie agent może powiedzieć, że widział, że ta osoba jest z mafii. Ale każda inna osoba, może również powiedzieć, że jest agentem i wskazać innego gracza. 

Przebiegiem poszczególnych faz dyryguje Mistrz Gry i pełni on główną rolę arbitra. Sama zabawa jest tak dobra jak zgrana i dowcipna jest ekipa. Im więcej w grze będzie dyskusji i knowań tym lepsza będzie zabawa. Dodatkowo jeśli uczestnicy zabawy zaczną się posługiwać nomenklaturą związaną z mafią i ścigającymi ich policjantami z samej rozgrywki może wyjść interesująca fabuła. 

Grę wzbogacają dodatkowo karty akcji, które mogą wywoływać gracze by uzyskać dodatkowy efekty np. zmianę stron konfliktu,  ochronę przed eliminacją lub eliminację innego gracza. 

Jest to atrakcyjna pozycja dla dużych grup, które lubią się bawić w swoim towarzystwie. Idealnie sprawdza się również jako element obozów lub imprez integracyjnych. Dużo z samej rozgrywki zależy od prowadzącego oraz otwartości uczestników. Jeśli prowadzący nie będzie umiał uruchomić dyskusji lub gracze sami z siebie nie będą chcieli jej prowadzić gra straci cały swój potencjał. 

Jest to jedna z gier, które można rozgrywać online. Jeśli zbierzemy minimum 6 osób chętnych do zabawy ruszymy z rozgrywką online. Zapraszamy do zapisywania się w komentarzach lub wiadomościach prywatnych. 

Gra zakupiona w ramach projektu „Sezon na Planszówki”

Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Podkarpackie Inicjatywy Lokalne 2020” dofinansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Regionalnymi Operatorami Projektu są: Fundacja Fundusz Lokalny SMK, LGD Stowarzyszanie „Partnerstwo dla Ziemi Niżańskiej”, Stowarzyszanie LGD „TRYGON-Rozwój i Innowacja”, Fundacja Przestrzeń Lokalna.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.